Durny Szczyt (Pyšný štít) 2625 m. – Prawy filar wschodniej ściany (V UIAA)

Udostępnij na:

Durny Szczyt (Pyšný štít) 2625 m n.p.m. – Prawy filar wschodniej ściany (V UIAA) 6-8h

Sprzęt: Lina 2 x 60m, koniecznie młotek i haki, friendy , zestaw kości, expresy z długimi pętlami.
Podejście: Samochód zostawiamy na parkingu u wylotu Doliny Kieżmarskiej, skąd w 1,5 – 2h dochodzimy do schroniska nad Zielonym Stawem. Dalej przez dolinę Dziką kierujemy się do Miedzianej Kotliny (podejście pod ścianę ok.1,5h). Należy uważać na ostatnim etapie podejścia, ponieważ musimy przekroczyć wieczny śnieg zalegający kotlinę i pokonać szczelinę brzeżną, która w niektórych miejscach zieje sporą pustką.
Zejście: Ze szczytu kierujemy się w stronę Durnej igły, gdzie przez przełęcz Pawlikowskiego schodzimy na stronę doliny Dzikiej. Początkowo żlebem, następnie obchodząc spiętrzenie żlebu po lewej stronie, znowu żlebem. Na końcu czeka nas zjazd ok. 30m przez dwa mokre progi skalne(na tą chwilę już obity :-)) a następnie poprzez płyty podejściowe schodzimy do miejsca skąd rozpoczęliśmy swoją wspinaczkę. (uwaga przy zejściu, dość powietrznie i miejscami rajbungowo)

Opis drogi: (wg. Jancia) Wycena u WHP V, my odczuliśmy jeden wyciąg jako mocniejszy niż V, ale nie wiemy czy czegoś nie pod….liśmy. Droga ma ponad 400 m deniwelacji od miejsca w którym się związaliśmy. Wyciągów (nie liczyliśmy) 8-9 na sztywno i trochę terenu pod szczytem z lotną.
Wspinałem się po ładniejszych drogach. Ta jest z tych „przygodowych”, trzeba się zastanawiać jak szli pierwsi zdobywcy, nie ma na niej ani jednego stałego haka i inne atrakcje związane z niechodzonymi i słabo opisanymi drogami ;).
Droga nie jest brzydka czy parchata, taka … specyficzna jest :). Wymaga jednak obycia w w niechodzonym terenie i w spietrzeniu filara szukania drogi „jakby szedł Stanisławski” :).

Durny Szczyt_dolina Kieżmarska
2014.09.06 Durny Szczyt 019
Podejście przez „Śnieżnik” pod Nasz filar
2014.09.06 Durny Szczyt 023
Płyty podejściowe pod spiętrzenie filara (ok. 120-150m)
2014.09.06 Durny Szczyt 069
Widok z Piku na schronisko nad Zielonym Stawem.
2014.09.06 Durny Szczyt 035
Ekipa na Grani Wideł

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

ZAPRASZAMY DO SKLEPU !!!

O Stronie – Taternik.eu

Strona zbiera ciekawe i jak najbardziej stronnicze w ocenie przejścia :-), graniówki i wyrypy skiturowe, freeridowe w Tatrach i nie tylko. Zachęcam do przesyłania i dzielenia się ciekawymi przejściami, toposami, zdjęciami lub filmami. Materiały mogą służyć wyłącznie jako inspiracja w planowaniu wycieczek taternickich. Jak wiadomo wspinaczka w górach jest sportem obarczonym ryzykiem utraty zdrowia lub życia, za co nie odpowiadam. Pamiętaj - działaj z głową, lepiej zaliczyć o jeden wycof więcej niż przejść do historii w postaci zapisków na stronie Topr-u. W wolnej chwili (która niestety nadarza się coraz rzadziej :-)) postaram się wrzucić trochę materiałów z domowego archiwum, w kolejce czeka ok. 200 ciekawych przejść z rodzimego tatrzańskiego ogródka.