Krywań (2 494 m.) – Przez Koryto (IV UIAA)

Udostępnij na:

Krywań (2 494 m.) – Przez Koryto (IV UIAA) 4-6h.
Pierwsze przejście: O.Friedmann, Gyula A.Hefty, Imre Teschler w roku 1916

Sprzęt: Lina 2 x 60m, + zimowy zestaw standard ( w tym haki)
Podejście: Podejście w warunkach zimowych jest dość hardcorowe. My trzymaliśmy się opcji z WHP-a, czyli startowaliśmy z Trzech Źródeł ok. 1140m.(za szlakiem Zielonym) po czym za Grunikiem trawersowaliśmy poniżej Przehyby drogą leśną a potem przez Szkaradny żleb jak puszcza. Wynik podejścia to 6h :-/. Oczywiście wszystko zależy od stanu śniegu, my mieliśmy sporo kopnego w lesie co mocno spowolniło tempo. Wydaje się sensowniejszym rozwianiem próba dostania się bezpośrednio z doliny Koprowej wprost (nie zgłębiona przeze mnie). Oczywiście teren jest mocno narażony na pancerne lawiny, wszystko co się zsypuje ze ściany zbiera się w kotle.
Zejście: Zejście jest banalne ale długie, schodzimy za znakami zielonymi, łącząc się po pewnym czasie z drogą podejścia (oczywiście jeżeli wybierzecie podejście opisane powyżej) – 3h

Opis drogi: Wspinanie zimowe w masywie Krywania niezależnie od tego jaką drogę wybierzemy, jest przygodą samą w sobie. Razem z podejściem mamy do pokonania ok. 1300m deniwelacji. Koryto to ogromny amfiteatr, stający dęba gdzieś mniej więcej w połowie wysokości. Sporo można podejść na żywca w terenie I-II aż pod pas skał, gdzie warto namierzyć nyżę z hakiem. My z racji straconego czasu, posiłkując się jedynie opisem szukaliśmy optymalnego rozwiania ściany wg. zasady „jakby szli dawni mistrzowie”. Całość rozpisana jest na schemacie naskrobanym po przejściu. Niestety nie zdążyliśmy zrobić ani jednego zdjęcia, ponieważ aparat wyfrunął z pierwszego stanowiska do podstawy ściany 🙂

Opis wg. W.H.Paryskiego Tom 8/ Droga nr 842
Środkową częścią pn-zach. ściany – Dolne piętro przecinają trzy równoległe zachody, oddzielone od siebie stromymi, gładkimi ścianakami a połączone ze sobą rynnami. Dolne piętro jest ograniczone przez dwa żebra, (w dole zbliżające się do siebie) a kończy się w swym najniższym punkcie podciętą rynną, pod którą leży często śnieg.
Od stóp dolnego piętra:
Od prawej strony spadzistą półeczką ponad wspomnianą rynnę do małego kotła. (wersja zimowa rynną wprost)
Z owego kotła dość głęboko wciętym kominem, częściowo nim samym a częściowo jego lewą krawędzią – poprzez pierwszy i drugi pierścień ścianek dolnego piętra, po czym trawiastym stokiem pod trzeci, ciemniejszy i stromszy pierścień ścianek. Stąd:
W lewo szeroką półką skalną do połowy wysokości owych ścianek, po czym – lawirując w zygzak trawiastymi gzymsami wśród trudnych ścianek – znów w prawo na górną krawędź dolnego piętra np-zach. ściany.
Środkowe piętro ściany:
Piętro to przedstawia miernie strome, piarżysto trawiaste zbocze, którym dowolnie w górę – pod koniec skałkami – do stóp górnego piętra pn-zach. ściany.
Właściwa już ściana , czyli Górne piętro:
Piętro to – ok. 250m wysokie – stanowi właściwą pn-zach. ścianę i przedstawia się jako stroma, czarna płytowa ściana, którą przecinają pionowo trzy równoległe, kominowate rynny. Od stóp tego piętra:
(Środkową rynną, dość trudno z 1 miejscem bardzo trudnym)
(K) Wejście w ścianę kilkanaście metrów na lewo od środkowej rynny (tj. rynny poniżej wielkiej czarnej nyży). Parę metrów w górę i trawers w prawo na stopień przed rynną (30m). Ze stopnia lewą ścianą rynny wprost w górę do nyży pod ciemną przewieszką, z której ścieka woda (30m). Z nyży w dół na stopieniek w rynnie, stąd wielki krok na gzyms w prawej ścianie rynny (b.trudno). Gzymsem w prawo, po czym w górę na żebro. Jego prawą stroną w górę na piarżysty zachód przecinający w poprzek całą ścianę. Zachodem w lewo 40m. a potem wprost w górę 30m. łatwymi skałami. Następnie w górę z odchyleniem w prawo i trawers w prowo na żebro (30m.) Żebrem w górę 30m, po czym w prawo do szerokiej depresji, w jaką przekształca się tu środkowa rynna ściany. Depresją tą (łatwe, piarżyste rynny) kilkadziesiąt metrów w górę, wprost na wierzchołek.

Krywań mapa
krywań z koryta topo Schemat z przejścia
krywań - przez koryto Ciężko mi teraz odwzorować na zdjęciu przebieg drogi. Kluczowa jest nyża z hakiem w miejscu startu. Zgubić się w kotle nie sposób 🙂