Łomnica (2634m) – Wsch. Ściana Droga Motyki (V UIAA)

Udostępnij na:

Łomnica (2634m) Wschodnia Ściana Droga Motyki od Skalnatego plesa.

Przepiękny klasyk, do roku 2000 zupełnie zapomniana droga, trochę przez złą opinie związaną ze ściekami odprowadzanymi z górnej stacji kolejki linowej. Faktycznie wcześniejsze nasze przejścia letnie wschodniej ściany należały do harc corowych ze względu na duże „nasączenie ” części szczytowej :-), natomiast zimą jest to piękny kawał ściany – bardzo rozbudowany i o alpejskiej długości blisko 600m.

My robiliśmy drogę na wiosnę przy sporym nasłonecznieniu, niestety nie zapopatrzyliśmy się z cienkie haki, które są nieodzowne w częsci szczytowej (wejście do kotła) przez co byliśy zmuszeni do penetrowania ściany na lewo od strefy przewieszonej, która wówczas pozbawiona była jakiegokolwiek śniegu i lodu. Jakże dołujące było wrażenie bliskości łatwego terenu na wyciągnięcie ręki, a mimo wrzucenia miękkich butów nie do osiągnięcia wówczas. Na szczęście teren po lewej pościł nas w miarę szybko dzięki czemu osiągnęliśmy szczyt o zmierzchu. Nigdy nie zapomnę momentu kiedy schodząc ze szczytu, zauważyliśmy ratrak przygotowujący nartostradę do Łomnickiej przełęczy. Nagle ratrak zaczął w naturalny sposób podążać za śladem naszych czołówek :-), na początku nie załapaliśmy o co chodzi, ale za chwilę ewidentne okazało się – kierowca ratraka obserwował ad od dłuższego czasu (a bardziej światło naszych czołówek) i postanowił nam pomóc 🙂 Wrzucił nam długie i pięknie oświetlił drogę zejścia do przełęczy, po czym już zapraszając do środka zwiózł nad do samego Skalnatego Plesa :-)….. potem już piękny i przesmaczny „boski płyn” i błyskawiczny komar w śpiworze…

Podejście: Od kolejki przy Skalnatym Plesie w kierunku wschodniej ściany, do ostrogi skalnej którą obchodzimy od lewej strony (wariant letni wprost wymytymi skałami) W 2002 wariant zimowy posiadł poręczówkę w miejscu wejścia do komina ponad wejściem do komina,  5-owym wariantem letnim.

Zejście: Ścieżką drogą klasyczną w kierunku Łomnickiego Sedla i szlakiem do Skalnatego Plesa.

łomnica wsch-motyka fota

łomnica-wsch-motyka

łomnica wsch-motyka1Pierwszy wyciąg po wejściu w komin.

łomnica wsch-motyka2Mikstowy środek ściany , na tle nieba widoczna lina z kolejki

Print Friendly, PDF & Email

2 Responses to Łomnica (2634m) – Wsch. Ściana Droga Motyki (V UIAA)

1. Pingback: a1ife · Зимние маршруты в Словакии из приюта Попрадске плесо — обновляется

2. Piotr says:

Cześć, gdyby ktoś się wybierał w najbliższym czasie na tą drogę to możliwe, że znajdzie puchową kurtkę Quechua, czarna z czerwoną wyściółką. Wypadła mi w połowie ściany. Warunki do wspinania wyśmienite na dzień 09.03.2016 🙂 Dużo lodu, betonów może nie było, ale znośnie. Więc drogę polecam a ewentualnego znalazce zapraszam na piwo do Krk. Kontakt 506 434 457

Dodaj komentarz

ZAPRASZAMY DO SKLEPU !!!

O Stronie – Taternik.eu

Strona zbiera ciekawe i jak najbardziej stronnicze w ocenie przejścia :-), graniówki i wyrypy skiturowe, freeridowe w Tatrach i nie tylko. Zachęcam do przesyłania i dzielenia się ciekawymi przejściami, toposami, zdjęciami lub filmami. Materiały mogą służyć wyłącznie jako inspiracja w planowaniu wycieczek taternickich. Jak wiadomo wspinaczka w górach jest sportem obarczonym ryzykiem utraty zdrowia lub życia, za co nie odpowiadam. Pamiętaj - działaj z głową, lepiej zaliczyć o jeden wycof więcej niż przejść do historii w postaci zapisków na stronie Topr-u. W wolnej chwili (która niestety nadarza się coraz rzadziej :-)) postaram się wrzucić trochę materiałów z domowego archiwum, w kolejce czeka ok. 200 ciekawych przejść z rodzimego tatrzańskiego ogródka.